• Rotterdam and me

    ROTTERDAM AND ME is Gyz La Rivière’s personal and passionate introduction to the film. He criticizes the forces that try to erase our collective history and begins to unfold his ideas for the future of the city of Rotterdam.

  • Grow up

    GROW UP! is about the wish and need for an explosive growth of the number of inhabitants in Rotterdam. La Rivière shows this is not absurd, since it happened before after the development of the ‘Nieuwe Waterweg’.

  • Centipede Years

    CENTIPEDE YEARS (1850-1950) will show why expansion has always been a major feature of Rotterdam. Furthermore, like a centipede, La Rivière will dig up three big changes in history for Rotterdam: railroad construction, Nazi bombing, and last but not least the ideological bombing by Modernism.

  • Car wash

    CAR WASH is about urban planning with a predominant focus on motorized vehicles. Rotterdam took this very literally.

  • Social revolution

    SOCIAL REVOLUTION, a milestone in the film. It will show how large parts outside of the old city center were not bombed at all, but destroyed by our own hands. Simultaneously, the youth of Rotterdam was fresh as ever.

  • ID

    ID slows down the visual bombing of Rotterdam 2040 to reflect on what became characteristic for Rotterdam citizens since WWII: fun must wait until the city is rebuilt again. But we’ve been waiting ever since. This must change now! Let’s celebrate!

  • Yes Future

    YES FUTURE is the second milestone in the film, in which Gyz figures out how to make people from abroad fall in love with Rotterdam. La Rivière proposes four suggestions called ‘neo-neoclassism and the list of 10’, ‘stack, don’t demolish’, ‘annex and conquer!’ and ‘imaging’.

  • Hypnotic Suggestions

    HYPNOTIC SUGGESTIONS represent the key towards the city’s compaction. La Rivière takes a second look at old utopian ideas about the city. Next, La Rivière’s list of new skyscrapers and where to put them will be presented. The suggestions on the list all have one thing in common: these new buildings may never be created simplistically on the former grounds of classic buildings… no more!

  • Ahoy!

    AHOY! is the conclusion of the film in which Gyz will reveal that Rotterdam 2040 is actually a campaign for La Rivière’s candidacy for Mayor of Rotterdam in the (near) future.

about

Rotterdam 2040 is a film about the city’s future, departing from the principle of Gyz La Rivière that you can not look ahead without considering your past (something that hasn’t always been Rotterdam’s strongest feature). At high speed, La Rivière reconstructs the history of Rotterdam from the time before the bombings until now, and expands the developments to the year 2040 (100 years after the bombing and the 700th anniversary of the city).

La Rivière made a specific choice to expose his personal vision, which is sometimes radical or a little absurd. So no experts and no talking heads, but an assault of old and new imagery, held together by La Rivière as the narrator of the film.

The book ‘Rotterdam 2040’ (which was released in 2010) can be regarded as research for the film. The ideas of La Rivière are further elaborated. Besides, film creates more ways to tell a story and reach a new audience. The book was well received and is currently sold-out. In the slipstream of the book, much enthusiasm arose for the film.

Although Rotterdam 2040 deals with architecture and urban renewal, it is actually a film about people. The subjective experience of the city by its (future) occupants mainly determines the parade of architectural blunders and suggestions for the future. All tongue-in-cheek of course…

Rotterdam 2040 is een film over de toekomst van de stad, waarbij La Rivière’s uitgangspunt is, dat je niet vooruit kan zonder achterom te kijken (iets waar Rotterdam niet zo sterk in is). In sneltreinvaart reconstrueert La Rivière op zijn eigen associatieve manier de ontwikkeling van Rotterdam van voor het bombardement in 1940 tot nu, en trekt deze ontwikkeling door tot in het jaar 2040 (100 jaar na het bombardement en het 700-jarig bestaan van de stad).

La Rivière heeft nadrukkelijk niet gekozen voor een film waarin tal van deskundigen hun zegje gaan doen. La Rivière heeft gekozen voor de persoonlijke visie van hemzelf, ook al zijn die ideeën soms nogal radicaal en regelmatig uit de bocht vliegend. Het is dan ook geen film vol talking heads. Integendeel, een bombardement van nieuw en oud beeldmateriaal wordt op de kijker losgelaten, bijeengehouden door La Rivière als narrator van de film.

Hoewel het in de film voortdurend over architectuur en stadsvernieuwing gaat, is Rotterdam 2040 in de eerste plaats een film over mensen. De subjectieve beleving van de stad door haar (toekomstige) bewoners vormt het belangrijkste motief voor de keuze van de architectonische blunders en aanpassingen voor de toekomst die in de film naar voren worden gebracht. Dit alles natuurlijk met een vette knipoog.

Het Rotterdam 2040-boek (dat in november 2010 verscheen) kan gezien worden als een voorstudie. De ideeën van La Rivière worden in de film weer een stap verder gevoerd. Daarnaast biedt het medium film weer andere mogelijkheden om het verhaal te vertellen en een nieuw en ander publiek te bereiken.

De reacties op het boek waren lovend en het is inmiddels uitverkocht. Zo is er ook een grote bijval voor de realisatie van de film ontstaan.